loading...
دانلود پایان نامه
ادمین بازدید : 31 جمعه 26 شهریور 1395 نظرات (0)

» :: تاريخچه مطالعه كار و زمان

مشهور است  که زمان سنجی از کارگاه کمپانی فولاد سازی میدوال ((Midvale در سال 1881 میلادی میانجیگری فردریک تیلور آ غاز گشته است. گر چه تیلور بعنوان اب زمان سنجی شنا خته شده است لیکن قبل  از او زمان سنجی باب اروپا نیز انجام شده است ودر سال1760 یک فرا نسوی بلندآوازه پرونت ( Prronet) خواندن زمانی گسترده ایا برای تولید پین انجام داد و بمدت 60 سال یک اقتصاددان انگلیسی بلندآوازه بابگ( Babbage) اینکار را امتداد داد.

-استخدام تیلور باب این مؤ سسه باعث شد، جهاز موجود به فرم مورد علاقه اش تغییر جهت دهد.در نتیجه او به سرعت به سمت سمت پیشوایی کارگران رسید وتصمیم گرفت تلاشی باب جهت استحاله مدیریت انجام دهد. به این ترتیب که"بجای مغایرت،منافع کارگران ومدیران،انها را همسو کند".و ازاین رو بیان داشت که"بزرگترین اسم بین معاضدت کارگران ومدیریت در اینست که تدبیر تصور درستی از مقدار کار روزانه کارگر ندارد". تیلور به رئیس شرکت میدوآ ل چنین عرض‌شده داشت که"بجای خست زیاد در روال امرار پول می توان مطالعه علمی در زمینه دوران سنجی برای اسم بسیاری ازکار هاومشکلات در این زمینه ( صرفه جوئی) اجرا داد"و مدیریت به سمت غرض مطالعه دقیق و علمی جهت تعیین زمان لازم برای انجام کار های مختلف بودجه ایا در اختیار تیلور قرار داد.

تیلور بررسی‌ها خود را با استخدام تاخت کارگر قوی اغاز کرد، انها مزد تاخت جلو می گرفتند وکاملا تحت نظر وکنترل بودند. تیلور اظهار داشت که :"هدف ازاین مطالعه آ ن نیست که بدانیم حداکثر کارگر که یک نفر باب جزئی از یک روز ویا باب خلال چند روز، ولی بطور کوتاه مدت انجام می دهد چه میزانی است ، بلکه هدف اینست که بدانیم چه  چیزی انگیزه میشود حرف یک فرد نیرومند یک نهار نیک پر کار داشته باشد. ومنظور از یک نهار کاری خوب عبارت از توشه است که یک فرد بتواند میزان پیشه آ ن روز را بطور مداوم در طول سال انجام داده وبا عارضه خاصی نیز روبرو نشود."تیلور امیدوار بود که بتواند مقدار کاری را که یک نفر در روز اجرا میدهد محاسبه نماید . و همچنین باده خواست آشکار کند که چه نسبتی از نیروی پیشه یک شخص بکار افسرده می شود.

- تیلور در سال 1883 حرف روش سیستماتیک مطالعه پیشه توانست یک کار آشکار را به سمت عناصری تقسیم کرده وتک تک این عناصر را بررسی کند . به سمت هر حال بررسی‌ها او و اسم تجربیات تیلور باعث شد که کشف کند رابطه مستقیمی  بین قدرتی که یک شخص بکار می برد وخستگی نا شی از پیشه وجود ندارد. تیلور دریافت که  در هر کار سنگینی، عواملی که میزان کار فرد را باب یک روز مشخص می کنند عبارتند از:

1- باب صدی از نهار که کارگر مشغول کار بوده است.

2- در صدی از روز که کارگر استراحت کرده است.

3- طول و فرکانس پریود های استرا حت

- بخاطر اهمیت این نظریه بود که تیلور در ایجاد وگسترش زمان سنجی با کرونومترسهم بزرگی آشکار کرد.

کرد.

تیلور اظهار داشته که: دوران سنجی یک عنصر در تدبیر علمی است که می تواند مهارمدیریت را از مدیران به افراد انتقال دهد.

همانگونه که فرموده شد یکی از کار های بااهمیت تیلور بنیان گذاری زمان سنجی است. که بدنبال مطالعات سیستماتیک بر روی مسائل مؤ ثر در عملکرد چندین کارخانه فراهم آ مد.تیلور بدست‌آوردن که به سمت میزان اهمیت مسایل مواد وماشین الات ،باید به مسایل انسانی ایضاً توجه داشت، از این ررو تحقیقاتش را با تدقیق به
جنبه های روا نشناسی انسان ادامه داد.تیلور در ارزیابی چگونگی استفاده مؤثر از تلاش نیروی انسانی باب صنعت سهم بزرگی دارد از این چهره مطالعه کارهای او در این زمینه سودمند است.تیلور هنگامیکه در کارخانه فولاد سازی میدوا ل رئیس امت بود با این مسئله روبرو شد که چه روشی بهترین جاده انجام کار است ؟ ویا چه چیزی یک روز کاری را تشکیل مید هد ؟ تیلور به کارش ابهت می انصاف و انتظار داشت که افراد  زیر دستش کارشان را به خوبی انجام دهند . او برای خودش مطالبی انتظام نمود تا بتواند بهترین روش انجام پیشه را پیدا کند . مجموعه مطالب تنظیم شده خود را به کارگران آموزش میداد و تمام شرایط را طوری ایجاد میکرد که کارگران بتوانند کارشان را به سمت روش پیشنهادی او انجام دهند . همچنین اندازه محدودی زمان مدل از بهر انجام برخی کارها تعیین کرد و سپس به کارگرانی که کار را به چهره تعریف شده اجرا می دادند، جایزه و پاداش می داد.

- تیلور تشخیص داد که بازشناخت بهترین روش اجرا کار ، یکی از مهمترین کارهای مدیران است.او بیان کرد که یکی از وظایف مهم تدبیر اینست که ( یک روش علمی برای قید کارهای ا نسان تالیف کند .) او در این راستا با هر مسئله جدیدی با روش علمی حرف خورد می کرد.

- تیلور در طی کارش در تکنیک بررسیهای زیادی در تعیین بهترین روش انجام کار بعمل آ ورد ،و اطلاعات مخصوص را جهت استاندارد اجرا کردن کارها جمع اوری نمود .مثلا تیلور پشت از 3.5 سال پیشه مطالعاتی و بررسی بر روی کار کار گرانی که ذغال سنگ با چرخ دستی آبستنی می کردند توانست کاری را که 600-400 نفر اجرا می دادند را با 140  نفر باب همان محوطه انجام دهد و هزینه آبستنی و نقل ماده‌ها را از 7تا 8 سنت  به 3 تا 4 آداب در تمام تن کا هش دهد.

- بر اساس نظریات تیلور ، همانگونه که مدیران صنعتی امروز باورمند هستند ، مطالعه ی کار از یک طرف سبب افزایش کارایی در کارخانه و ازطرف دیگر موجب ازدیاد حقوق کارگران بوده ودر عین حال کا هش قیمت تمام شده را ایضاً به همراه دارد .

- افراز و تجزیه حرکات یا فن صرفه جویی در حرکات یکی از نتایج مکتب علمی فردریک تیلور است . تیلور با بررسی های مداوم و علمی خود در کار سرا های صنعتی امریکا ، آگاه گردید که مقدار قابل توجهی از انرژی و وقت کارگران صرف حرکات بیهوده و تلاشهای جز مفید می شود . به نظر وی ، علت اساسی همین قضا آ شنا نبودن با نحوه صحیح حرکت ادا کردن ید ، پا و بدن  اثنا انجام کار بود ، او اعتقاد داشت که مدیران هر سازمان باید با بررسی و تجزیه و تجزیه حرکات ید ، پا و بدن کارگر ، حرکات لازم برای انجام هر کار را به حداقل تقلیل دهند و بدین ترتیب  ضمن پیشگیری از خستگی زحمتکش ، سطح کارایی و راندمان کار را نیز افزایش دهند.

- امروزه از تجربیات تیلور باب اسم زمان به منظور بالا بردن را ندمان پیشه یک کارخانه و اغوا کارگران با فراهم اوردن مزایا و حقوق با لاتر و بالاخره تحویل دادن محصول حرف تمام مشخصات بایست با هزینه کمتر بر خوردار می باشیم .

 

 

 

توسعه فعا لیت های مطالعه آیین تو سط گیلبرت ها:

بدنبال نظریات تیلور حاکی حرف لزوم تجزیه و تحلیل حرکات فرانک گیلبرت و همسرش لیلیان گیلبرت  کو ششهای فراوانی صرف پایه گذاری و میانجیگری آیین علمی تجزیه و تحلیل حرکات کردند و در این زمینه موفقیت های بزرگی بدست آ ورده اند.در اثر تلاشهای تیلور ، فرانک و لیلیان گیلبرت ، افراز و تحلیل حرکات بعنوان یکی از فنون آسان کردن کار و یکی از ملزومات اندازه گیری کار شناخته شد .

-در سال 1885 میلادی که گیلبرت یک جوان هفده ساله حیات به استخدام یک شرکت ساختمانی در آ آلامد واز آ غاز  کارش در کار های ساختمانی در یافت که هر کارگر در انجام کارش آیین خاصی دارد و دو کارگر هرگز کار خود را به روشهای کاملا مشابهی و با استفاده از یک مجمو عه حرکات صفت تالی انجام نمی دهند . مثلایک زحمتکش اجر آژنگ وقتی سریع یا کند کار می کند تاخت روش مختلف و دو آلبوم حرکات متفاوت را بکار می گیرد و علاوه بر این هنگامی که پیشه را به دیگران اموزش می دهد از آیین سومی استفاده می کند . این مشاهدات گیلبرت را به سمت سمت شروع بررسی برای پیدا کردن "بهترین روش " اجرای کارها سوق داد و تلاشهای وی بسیارمفید و مثمر بار بود

گر چاه صنعت تجزیه و تحلیل حرکات ابتد ا در امور ساختمانی و صنعتی بکار برده شد . سرپرست طو لی نکشید که احتیاج استفاده از این تکنیک در امور دفتری نیز محسوس گردید .

امروزه فن صرفه جویی در حرکات بعنوان یکی از فنون ساده کردن کار در امور حقوق‌بگیر ، بازرگانی و صنعتی شناخته شده است .

- گیلبرت عناصر اصلی حرکت را پایه گذاری کرد و گفت که ما در حین انجام کارهای مختلف 18-17 تحرک سودبخش بیشتر نداریم و ما بقی حرکات زائد هستند و الغا این حرکات زائد موجب کاهش دوران و افزایش کارائی و سرانجام سوددهی بیشتر میشود .و بدین وسیله علم حرکات سنجی بنیان گذاری شد .

 


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1567
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 112
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 286
  • آی پی دیروز : 52
  • بازدید امروز : 860
  • باردید دیروز : 66
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,055
  • بازدید ماه : 1,055
  • بازدید سال : 24,000
  • بازدید کلی : 174,983